Båtuppläggning
Historik
Om oss
Kontakta oss
Länkar |
AB Östersjövarfvet
Bolaget som bildades 1917 drev varvsrörelse på
Gästsgivarehagen. Teknisk direktör var ingenjör Gustaf Ambjörn, och
merkantil chef, disponent Rutger Smith. Varvet hade två fartygsbäddar
och sysselsatte 130 personer.
Första nybyggnadskontraktet tecknades med ett
rederiaktiebolag under bildande i Brantevik, med arbetsnamnet Rederi
AB Wera, och gällde ett lastmotorfartyg om ca 700 ton d.w.
Fartyget kölsträcktes i december 1917 och
sjösattes i juni 1918 och döptes till Wera. Fartyget som levererades i
oktober samma år drog en byggnadskostnad på 527 500 kronor.
Den 17/6 1917 hade Östersjövarfvet tecknat
kontrakt med bankir Nils Daniel Hjort, Malmö, om byggande av två
lastmotorfartyg som i stort sett var systrar till Wera. Kontraktet
överläts senare på Skånska Rederi AB, och det första fartyget
sjösattes i november 1918 och döptes till Nils Daniel. Då det
levererades till Skånska Rederi AB den 1/3 1919 var det omdöpt
till Skåne. Kontraktspriset för det första fartyget var 580 000
kronor, och för det andra 570 000 kronor. Det senare som kölsträcktes
den 21/10 1918 sjösattes 21/8 1919 och döptes till Malmöhus. Det
levererades i oktober samma år.
Den 12/6 1918 tecknades kontrakt med
Mellansvenska Rederiet AB, Norrköping, om leverans av ett ångfartyg
på ca 1150 ton d.w. senast den …
Kontraktskostnaden var 1 150 000 kronor, och
bötessumman för försenad leverans fastställdes till 500 kronor/dygn.
Fartyget kölsträcktes 30/6 1918 , men sjösattes först 20/2 1919. På
grund av denna försening återfordrade rederiet sina inbetalningar och
begärde kvarstod på fartyget. Den 31/3 hölls offentlig auktion på det
icke färdigställda fartyget som återköptes av varvet för 300 000
kronor. Fartyget som var döpt till Bråbo levererades i juni 1919. Den
6/10 samma år såldes det av varvet till AB Nyman & Schultz, Stockholm,
för 750 000 kronor och döptes om till C E Nyman.
Ett systerfartyg till ovanstående ångare var
under byggnad då varvet den 17/11 1919 försattes i konkurs. Fartyget
som döpts till Gripen köptes av Nyman & Schultz den 17/2 1920 för
800 000 kronor.
Varvets ursprungliga aktiekapital på 900 000
kronor hade våren 1919 höjts med 325 000 för att få rörelsekapital.
Vid konkursen uppgick tillgångarna till 1 595 545 kronor, och
skulderna till 2 415 357 kronor.
|
Fakta om Östersjövarfvets fartyg
Lev. år |
Namn |
Typ |
Material |
Reg. ton |
D. W. ton |
Dimensioner i meter |
Effekt IHK |
Bto |
Nto |
Längd |
Bredd |
Djup |
1918 |
Wera |
m/s |
Comp |
445 |
221 |
700 |
47,0 |
8,5 |
3,7 |
250 |
1919 |
Nils Daniel |
m/s |
Comp |
444 |
225 |
700 |
46,6 |
8,7 |
3,3 |
370 |
1919 |
Malmöhus |
m/s |
Comp |
451 |
234 |
|
46,6 |
8,7 |
3,3 |
250 |
1919 |
Bråbo |
s/s |
Comp |
664 |
344 |
1150 |
59,1 |
9,1 |
4,5 |
450 |
1920 |
Gripen |
s/s |
Comp |
773 |
429 |
|
57,8 |
9,4 |
4,1 |
450 |
Källa: Varv och fartyg i Norrköping, Norrköpings stadsbibliotek.
WERA
283 netto regton
Längd 45,6 m
Bredd 8,7 m
Djup 3,4 m
Polar-dieselmotor
Effekt 250 IHK
Signal KBNP
Reg nr 6066
|
|
1918 byggd vid Östersjövarfvet, Norrköping för Rederi AB Brantevik,
byggnadskostnad: 527.500:-
1932 i feb eldhärjat i Öresund och inbogserat till Hälsingborg och
upplagt
1933 feb såld exekutivt till AB Holms Skeppsvarv för 10.000:-
samma år apr såld till Sjöfartsrådet Gustaf Eriksson, Mariehamn
för 15.000:-. Efter kriget såld till Rauma, omdöpt till ASAFIN
1957 26 okt strandat 2´NV Hangö Udde med med kollast
Befälhavare: Lars H Brunk
1918-1922
Per Ingvarsson Norén
1922-1924
Johan Alfred Månsson
1924-1932
Källa:
Branteviks
maritima museum. |
|
|